Einde Panda
Start Omhoog Leukste auto Klassieker? Einde Panda Rij-impressie Nieuwe motor

 

Oer-Panda uit productie

TURIJN - Op vrijdag 5 september rolde in ItaliŽ het laatste exemplaar van de allereerste generatie Panda van de band. Het Fiat-model, dat voor de fabrikant een ware icoon is zoals de Eend voor CitroŽn, de Mini en de Kever voor Volkswagen, werd maar liefst 4,3 miljoen keer gebouwd. De geblokte Italiaan, zoals Fiat het door Giugiaro ontworpen-autootje gekscherend noemt, was sinds 1980 in productie.



De Fiat Panda was al die jaren in slechts ťťn gedaante (de driedeurs) verkrijgbaar en die was bovendien 23 jaar precies hetzelfde. Alleen kleine details als een koplamp, grille, bekleding en de motor werden door de Fiat-technici in de loop der jaren aangepast. Het aanbod types was altijd beperkt, maar omvatte wel een heuse 4x4.

Terug naar boven


Gingo
De Panda zou in eerste instantie voortleven in de geschiedenisboeken, maar dankzij de bedenker van de naam Gingo leeft de typenaam toch voort. De persoon achter de naam Gingo had er namelijk geen rekening mee gehouden dat Renault wel eens zou kunnen klagen over de type-aanduiding, aangezien die wel erg veel op Twingo lijkt. Bovendien klinken ze redelijk hetzelfde. Om een proces met de bijbehorende kosten te voorkomen heeft de in geldnood verkerende Italiaanse autofabrikant besloten de naam Panda te blijven gebruiken.



Bron: Autotelegraaf, maandag 8 september 2003

 

Terug naar boven