Nuova Panda
Start Oer Panda Nuova Panda Krantenartikelen Gastenboek Email

 

Panda Nieuws
Opvolger Panda
Rijimpressie
Nuova Panda tests
Fotoalbum
Tech. gegevens
Panda Filmpjes
De onthulling
Panda-Lamborghini
Tevredenheidstrofee

 

Don't call me baby, call me ...

Fiat Panda

Beregoeie stadsrakker!

 

Van oudsher is Fiat een ijzersterke aanbieder van autos in de kleinste klasse. In het subtropische Lissabon maken we kennis met de nieuwe Fiat Panda. Een naam die herinneringen oproept, maar er bestaat nauwelijks relatie tussen de vertrouwde Panda die 23 jaar is geproduceerd en zijn hypermoderne opvolger.

 

 

Het is lastig om de nieuwe Fiat Panda een sluitend etiketje op te plakken. Wat is het nu precies voor een auto? Hij heeft van alles wel wat. De flexibiliteit van het interieur suggereert mpv-achtige invloeden en het uiterlijk heeft wat suv-trekjes. Toch is hij geen van beide, want om die autosoorten tot hun recht te laten komen is een behoorlijk formaat nodig en de Panda blijft daar ver onder. Hooguit is het een soort mini-mpv, la Opel Agila en Suzuki Wagon R+, maar dan toch iets veelzijdiger.

In elk geval is de nieuwe Panda een uitgesproken stadsauto en hij heeft bar weinig te maken met zijn oude naamgenoot. De voornaamste overeenkomst is dat ook die nieuwe een sympathieke, leuke en best praktische auto is. Wat de oude Panda zo sterk maakte, dat no-nonsense karakter van 'meer heb je niet nodig', is met de nieuwe volledig verdwenen. Niks basic vervoer, dit is een heel volwaardige moderne auto.

Het model dat we nu hier presenteren is de start van, wat Fiat noemt, een Panda-familie. Dat belooft dat er nogal wat varianten zullen komen. De constante factor is daarbij de nieuw ontwikkelde bodem plaat en daarmee de basislijnen en -vormen van het koetswerk. Voorlopig is er alleen een vijf deurs, onder meer vanwege de populariteit van vijf deurs auto's in Zuid-Europese landen. De eigenzinnige vormgeving van de derde zijruit is heel karakteristiek en we vragen ons af wat daarvan bij een driedeurs variant overeind blijft. Die driedeurs komt op zijn vroegst over een jaar en vervangt dan waarschijnlijk meteen de Seicento.

 

Terug naar boven

 

.

Echt vierpersoons

De nieuwe Panda is in elke dimensie een slag groter dan zijn voorganger. Vier volwassenen kunnen er heel behoorlijk in zitten. De ruimte achterin is vooral zo goed door de volkomen vlakke daklijn. De Panda kan ook prima fungeren als enige auto in een gezin met twee kinderen. De verschuifbare achterbank, die pas volgend jaar beschikbaar komt, is dan extra handig. Dan kan de bank met een kinderstoeltje erop naar voren en heb je extra bagageruimte voor een groot pak luiers of een berg speelgoed. Met de bank in de achterste stand biedt de Panda 206 liter bagageruimte en met alles neergeklapt is dat 775 liter. Handig, maar dat heb je natuurlijk maar heel incidenteel nodig.

Het is opmerkelijk dat Fiat zelfs vier groepen kopers voor de Panda aanwijst. Dat zijn jonge vrijgezellen, met de nadruk op vrouwen, kleine zelfstandigen - maar dat zien we nog niet zo - en natuurlijk gezinnen, waarbij even geen onderscheid wordt gemaakt naar eerste of tweede auto's in het gezin. De vierde groep? Ouderen! We waarderen het dat Fiat in onze maatschappij die alleen maar op 'jong, wild en dynamisch' lijkt te zijn gericht, niet schroomt aan te geven graag Panda's aan oudere mensen te verkopen.

 

Terug naar boven

 

 

Stadswerk

Het speelse en moderne interieur is zeker voor een auto in deze klasse heel netjes en comfortabel uitgevoerd. Fiat claimt zelfs dat 99% van het plaatwerk aan de binnenzijde bekleed is. Dat was inderdaad bij de oude Panda wel even anders. De versnellingspook staat p het dashboard en dat is weer een typisch mpv-trekje. Het pookje staat daar prima, want het ligt uitstekend onder handbereik en schakelt ook nog eens lekker kort en foutloos. Natuurlijk doet het geheel wel wat plasticerig aan, maar dat kunnen we een auto die ruim onder de tienduizend euro blijft best vergeven.

De zit op alle vier plaatsen is hoog en rechtop en daarmee wordt veel ruimte gewonnen. In een typische stadsauto vinden we dat nu eens geen bezwaar. In de nauwe straatjes van het oude stads- deel Alfama in Lissabon, waar stokoude trammetjes al het autoverkeer belagen, hebben we de stadscapaciteiten van de Panda flink op de proef gesteld. Daar blijkt bijvoorbeeld de uitstekende overzichtelijkheid van het nieuwe koetswerk. Die hoge zit helpt, evenals de vrijwel precies verticale achterzijde en niet te vergeten de draaicirkel die maar net negen meter bedraagt. Met de stuurbekrachtiging in de normale modus is perfect te parkeren en te manoeuvreren. De City-stand op de elektrische bekrachtiging is wat ons betreft overbodig. De Panda gaat er niet directer, maar alleen superlicht en volkomen gevoelloos door sturen.

 

Terug naar boven

 

 

Zs airbags

De carrosserie van de Panda is dus helemaal nieuw en er is uiteraard veel aandacht besteed aan (torsie)stijfheid. Dat is van belang voor het comfort en de rijeigenschappen, maar ook voor de passieve veiligheid. Als eerste in zijn klasse is de Panda uit te rusten met zes airbags, waarvan twee curtainairbags. Uiteraard zijn er ISO FIX-bevestigingen voor kinderzitjes achterin en zijn de rolgordels voorin voorzien van spankrachtbegrenzers. Het onderstel is eveneens compleet nieuw, maar op zich niet bijzonder, met verbeterde MacPherson-veerpoten vr en een semi-onafhankelijke torsieas achter.

Het is te prijzen dat de Panda op de duurdere versies al standaard ABS heeft, maar helemaal handig

is dat toch niet. Per 1 januari 2004 moeten alle nieuwe auto's in de EU zijn voorzien van ABS; dus dan 'moet' Fiat wel, op alle Panda's. Aan de andere kant is het wel bijzonder dat voor een auto in deze klasse ESP al als optie leverbaar is, zelfs gecombineerd met tractiecontrole, voorkoming van doorslippen bij terugschakelen, noodstopbekrachtiging en zelfs een hili-holder, die wegrijden op een helling vergemakkelijkt. Dat was handig geweest op de steile hellingen in Lissabon! Uiteraard hebben we de vering daar ervaren als vrij stevig, maar storend is het nooit.

 

Terug naar boven

 

 

Lastige keuze

Vanaf de start van de productie zijn er drie motoren, waarvan in eerste instantie twee voor Nederland. Basis is de oude vertrouwde 1,1 liter FIRE-motor (40 kW/54 pk) die ook in de laatste oude Panda's huisde. Die wordt wat overvleugeld door de 1242 cm' achtklepper die we kennen uit onder meer de Punto met 44 kW (60 pk). Ondanks het geringe verschil in vermogen is die modernere motor altijd te prefereren, maar het prijsverschil tussen de twee (ca. 1200 Euro) lijkt juist sterk in het voordeel van de 1.1 te werken. Er zit ook verschil in uitrusting (onder meer ABS) tussen die twee prijzen. Prijs is in deze klasse altijd een belangrijk argument.

We rijden de 1.2 en die toont zich lekker soepel en levendig. Niettemin is de 1,3 liter Multijet-dieselmotor waarschijnlijk de fijnste van het stel. In Nederland verschijnt die pas in januari, tegelijk met de Dualogic halfautomaat op de 1.2. Ondanks zijn wat hogere gewicht is de diesel zowel de vlotste als de zuinigste Panda. Dat zijn nu eenmaal de verworvenheden van de moderne dieseltechniek. Een gemiddeld verbruik van rond 1 op 20 moet in de dagelijkse praktijk gemakkelijk zijn te realiseren.

Het blijft natuurlijk eeuwig zonde dat een schone en zuinige diesel zoals in de Panda door het huidige Nederlandse belastingsysteem op grond van zwaar achterhaalde ideen over milieu-invloeden flink wordt benadeeld. Nog steeds betalen we op elke diesel een 'boete' (terwijl je niks hebt misdaan) I van 907 Euro (2000 gulden) aan extra BPM. Juist kleine, schone en superzuinige diesels worden hierdoor zwaar getroffen. Met die boete heb je aardig wat kilometers nodig om via de lagere brandstofprijs alle hogere belastingen terug te verdienen en er zijn vrijwel geen consumenten die met een auto uit deze klasse echt veel kilometers per jaar rijden.

 

Terug naar boven

 

 

Vier versies

Voorlopig krijgen we de Fiat Panda in Nederland in vier versies. De Italiaanse basisversie Actual kennen wij hier niet. De Nederlandse koper stapt pas een niveau hoger in. De 1.1 Active is hier de basis en heeft onder meer twee airbags, wisser en verwarming voor de achterruit, startonderbreking en vertraagd uitschakelende interieurverlichting. Daarnaast is er een Active Plus, die hieraan dakrailing, in carrosseriekleur gespoten bumpers, in hoogte verstelbaar stuur en dual-drive stuurbekrachtiging toevoegt.

De 1.2 is er in de uitvoeringen Dynamic en Emotion.

De Dynamic heeft alles van de Active (niet de Plus!) en bovendien: ABS, elektrisch bediende voorste zijruiten, centrale vergrendeling met afstandsbediening, toerenteller en een tripcomputer. Tot slot is er de Emotion, die hieraan toevoegt: automatische airco, hoofdsteunen achter, dakrailing, 14-inch lichtmetalen wielen, radio/cd-speler, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch bediende buitenspiegels en een uitgebreidere tripcomputer.

 

Terug naar boven

 

 

Familie

Na de diesel, de Dualogic en de driedeurs volgen nog meer versies. Er komt volgend jaar in elk geval een 4x4, maar los daarvan wordt er gesproken over een off-roader. Blijkbaar is dat niet precies hetzelfde. In dat laatste geval denken we eigenlijk aan de productieversie van het studiemodel Simba. Als die er allemaal zijn, is er inderdaad sprake van een uitgebreide Panda-familie. Daarmee blaast Fiat die naam op een indrukwekkende wijze nieuw leven in. De kans is te verwaarlozen dat de nieuwe Panda opnieuw meer dan twintig jaar in productie blijft. Belangrijker is nu dat de Panda, even afgezien van een vrijbuiter als een 4x4, in al zijn gedaanten weer een beregoeie stadsauto is. Dt kunnen ze goed, bij Fiat.

 

Terug naar boven

 

 

Bron: Autokampioen 2003