De zuinigste
Start Omhoog Panda Magic Kloon verboden Kleine Turbomotor De zuinigste Zakenauto

 

Fiat Panda Panda: de zuinigste van allemaal


Het is waarschijnlijk de belangrijkste testoverwinning van het jaar:

de aangetoonde zuinigheid van de met aardgas aangedreven Fiat Panda Panda.

De test werd in Duitsland door de ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club,

de Duitse zuster van de ANWB) uitgevoerd.

De taak: met slechts 10 euro aan brandstof in de tank, een zo groot mogelijke afstand afleggen.

Het resultaat: van alle geteste auto's komt de Fiat Panda Panda het verst, en wel 251 kilometer*.

Dat komt overeen met de afstand tussen Berlijn en Hannover.

Of omgerekend naar de vakantieperiode:

voor 60 euro legt de kleine Fiat met de grote naam de 1.500 kilometer van Berlijn tot Rome af.

Dit record is het bewijs dat Fiat’s innovatieve technologie het rijden ook in de zomer van 2008 betaalbaar maakt.

 



De ADAC liet voor de test bijna alle bekende merken de revue passeren.

Van kleine tweezitters tot supersportauto’s.

De testers van de ADAC konden duidelijk vaststellen dat auto’s met gasaandrijving op het gebied van zuinigheid onverslaanbaar zijn.

Meest zuinige van allemaal is de vijfzits Fiat Panda Panda.

De medewerkers van de ADAC hanteerden de volgende brandstofprijzen: super voor €1,55/l, super plus (euro 95) voor €1,64/l, diesel voor €1,50/l, bio-ethanol voor €1,05/l, autogas (vloeibaar) voor €0,73/l en €0,95 per kilogram voor het voor de Fiat Panda Panda gebruikte aardgas.

De tank van de Fiat biedt ruimte aan 13 kilogram aardgas.

Als reserve is er bovendien 30 liter benzine aan boord. Maar die blijven doorgaans in de tank.

De twee gastanks zijn absoluut veilig onder de bodemplaat van de Panda Panda geďntegreerd.

Deze weggewerkte tanks zijn een wereldwijde noviteit in de klasse van de Fiat.

Het gevolg: de gastanks beperken noch de bagage ruimte, noch de ruimte voor de passagiers.

Nadelen? Niet te vinden.

Een trage auto is de zuinige Fiat geenszins.

Met de viercilindermotor (1.2 8V Bi-Power) beschikt de compacte allrounder met aardgasaandrijving over een maximale snelheid van 140 km/uur

(met benzine: 148 km/uur).

Dat is sneller dan tegenwoordig op de meeste Duitse snelwegen door de politie is toegestaan.

In elk geval blijft de Fiat op aardgas ook op emissiegebied binnen de groene zone: slechts 114 g/km CO2 maken dit op indrukwekkende wijze duidelijk.

Voor 12.995 euro biedt Fiat hiermee een auto die conceptioneel veeleer een product van de toekomst dan van het heden is.

Toekomst waarin men nu al kan rijden.
 


* In Duitsland wordt hoog calorisch aardgas gebruikt, in Nederland laag calorisch gas.

Het verbruik op laag calorisch gas is 5.1 kg/100, wat een actieradius van 235 km betekent.

 

Terug naar boven

 

Bron: www.fiat.nl