Klassieker?
Start Omhoog Leukste auto Klassieker? Einde Panda Rij-impressie Nieuwe motor

 

Panda: het dekselse doosje blijft nog even

01 December 2003

Adel verplicht: als Auto van het Jaar kan de Nuova Fiat Panda alles beter dan zijn hoekige voorganger. Maar het ouwe doosje uit Turijn ligt voorlopig wel een paar straatlengtes voor, op de weg van populair naar klassiek.
 



Het was een onconventioneel, blokvormig karretje dat in 1980 het licht zag. De schepping van Giorgietto Giugaro viel meteen in de smaak. Het wagentje was puur functioneel en zonder opsmuk, in feite een moderne versie van de CitroŽn 2CV en de Renault 4. Het interieur bood de luxe van een isoleercel, met als enige uitspatting een over de breedte van het dashboard verschuifbare asbak. De meubilering bestond, net als in de Eend van CitroŽn, uit een flinterdunne, grotendeels stoffen constructie. De uitneembare achterbank leek op een aan twee dikke buizen opgehangen veldbed. Als je de voorstoelen plat legde had je een tweepersoons slaapplaats.

 

Terug naar boven

 

Simpele genialiteit
Een lang leven was dit door zijn simpele genialiteit opvallende interieur niet beschoren. Vanaf 1986 kregen alle Panda's conventionele zetels, die meer comfort boden en minder snel sleten. Er kwam ook steeds meer luxe, al ontbrak 'bescherming inzittenden' structureel op de lijst van opties. De veiligheid bestond kort samengevat uit een kreukelzone die de volle lengte van de auto omvatte. Moderne kleine auto's doen dat gelukkig heel wat beter.

Die oude Panda's bieden een redelijk temperament, met uitzondering van de na 1989 niet meer verkochte 750. Afhankelijk van de motor ligt de topsnelheid rond de 135, 140 km per uur, net genoeg om niet de meest gehate snelweggebruiker te worden. Wie punten spaart bij de benzinepomp moet een geduldige natuur hebben; een verbruik van 1 op 15,5 is makkelijk haalbaar.

Zelfs Panda's die al jaren geen schroevendraaier meer hebben gezien, blijven vaak trouw dienst doen, al zou de vergelijking met bijvoorbeeld een Zwitsers uurwerk schromelijk zijn overdreven. Schakelen doe je niet via tandwielen maar al roerend door enorme klonten kauwgum. Dat hoort zo.

 

Terug naar boven

 

Olie zwetend motorblokje
Soms zijn er storinkjes aan de elektrische installatie. Waarschuwingslampjes lichten af en toe zomaar op, puur om te laten weten dat ze er nog zijn. Ook moet je als eigenaar niet wakker liggen van een olie zwetend motorblokje. Zo lang er geen echte oliestromen te zien zijn, is het meestal onschuldig. Serieuze lekkages kunnen kostbaar worden, maar verder zijn deze Fiats goedkoop te repareren en te onderhouden. Roest was lange tijd de grootste vijand van dit dekselse doosje, maar met de jaren lijkt de staalkwaliteit beter te worden. De afwerking blijft wel een zwak punt.

Vroege Panda's, die met het asymmetrische stalen grilletje, zijn bijna net zo zeldzaam als brouwerijen in Mekka. Maar jongere exemplaren zijn er nog volop en vaak verkeren die in verrassend goede conditie. Met wat liefde en een deskundig gehanteerde tectylspuit kan het leven van deze karaktervolle Italiaantjes met vele jaren worden verlengd. Een mooi vooruitzicht, want de Panda heeft alles in zich om een klassiekertje te worden. Zo gaat dat bij auto's die zich onderscheiden van de massa.

 

 

Bron: De Gelderlander

 

Terug naar boven