Panda-Phoenix
Start Omhoog Schonere Panda Panda Presto Softwareverfijning Terug geroepen 1.500.000 Panda's Panda Adventure Panda Perlina (2) Panda-Phoenix Panda 2010 Slooppremie Panda Perlina Panda Sky

 

 

Fiat Panda Cross wordt Jeep Phoenix

 

08-05-2009

 

 

Formeel zit Fiat nog niet achter het stuur bij Chrysler, maar er wordt al wel druk gespeculeerd over welke modellen de Italianen in de Verenigde Staten zouden kunnen gaan bouwen. En daarvan is de Panda Cross. Daarin ziet menig enthousiasteling het ideale instapmodel voor Jeep. De naam is ook al klaar: Phoenix.

Je kan niet ontkennen dat de terreinversie van de Panda een natuurlijke fit vormt met de Compass/Patriot en de Cherokee, zeker niet als het model een Jeep grille krijgt zoals op de computerfoto. En wellicht speelt de Phoenix in het terrein zelfs meer klaar dan het eerste Jeep duo;

we weten van de Panda Cross inmiddels dat deze 4x4 niet snel opgeeft. Maar is het ook verstandig?

 

In Europa kan de Panda Cross bestaan omdat er ook een gewone Panda in de roulatie is. Amerikaanse productie van de Phoenix kan vermoedelijk alleen uit als er lokaal ook een afzetpotentieel voor de standaard versies is. En het verkopen van een Panda 1.2 Editizione Cool onder Dodge of Chrysler label is vermoedelijk toch een stuk lastiger.

 

 

Een tweede probleem is de aandrijving: de Panda Cross ontleent een belangrijk deel van zijn capaciteiten en charme aan de nijvere, relatief koppelrijke 1.3 MultiJet dieselmotor. Misschien dat een urinespray de krachtbron voldoende schoon kan krijgen om te kunnen voldoen aan de Amerikaanse emissienormen, maar dan nog: de Verenigde Staten is geen dieselland. De 1,2 liter benzinemotor van de gewone Panda is ook niet echt een optie want deze krachtbron krijgt in Europa al op zijn kop vanwege lethargische prestaties dus is voor de Amerikaanse markt simpelweg te zwak. Blijft over de 1.4 benzinemotor van de 100HP Sport. Die levert voldoende paardenkrachten, maar het maximum koppel (131 Nm) komt pas bij 4.250 toeren vrij. En daarmee heeft die krachtbron een heel ander karakter dan de 1.3 MultiJet, die al bij 1.500 omwentelingen 131 Nm paraat heeft. Er zal dus veel geschakeld moeten worden in de 1,4 liter benzine-uitvoering van de Panda Cross/Phoenix en we weten allemaal dat dit niet het sterkste punt is van de doorsnee automobilist in de Verenigde Staten. Die wil een automaat en dat kan Fiat niet leveren, althans niet in de Panda 1.4.

Wat niet is, kan natuurlijk nog komen maar de vraag is of Fiat c.q. Jeep hier ontwikkelingsbudget voor vrij moet willen maken. Men is zeker 2 jaar zoet en dan is in Europa de nieuwe Panda zon beetje introductierijp. Los hiervan speelt het probleem van imagobeschadiging. De Cross uitvoering is een leuk ding, maar hoe paradoxaal het ook klinkt: Jeep trekt op de thuismarkt alleen vrouwelijke klanten omdat het een typisch mannenmerk is. Een poppenautootje als de Phoenix zal alleen gekocht worden door girls who want to have fun. Of door studenten die moeite hebben om rechtstreeks aan hun ouders te vertellen hoe qua geaardheid bij hen de vork in de steel zit. Dus hoe sympathiek de Jeep Phoenix er ook uit ziet, Autointernationaal.nl denkt niet dat het model hard zal lopen.

 

Klik hier voor meer foto's

 

Bron: www.autointernationaal.nl

 

Terug naar boven