Panda 1000 Sie
Start Omhoog Panda 34 Panda 45 Panda 750 & 1000 Panda 1000 Sie Panda Selecta 94 Panda 900 ie Panda 1.1 Young

 

 

Fiat Panda 1000 S i.e.

 

In een tijd dat de perikelen rond het milieu een steeds - terechte - grotere rol gaan spelen, biedt Fiat al haar benzinemodellen aan met katalysatortechniek. Van eenvoudig edoch doeltreffend voor de kleinere modellen tot en met compleet geregelde installaties voor de duurdere modellen. Alhoewel, eenvoudig? Van de bij de Panda - het eenvoudige model - toegepaste techniek kan eigenlijk al niet meer van eenvoudig gesproken worden. Om de uitlaatgassen afdoende te kunnen zuiveren, wordt moderne brandstofinjectie-techniek aangewend.

 

 

Terug naar boven

 

Schoonste van de klas

Als één van de grotere automobielconcerns heeft Fiat er natuurlijk alle belang bij adequaat te kunnen inspelen op de wensen en behoeften van de diverse exportmarkten die zij bestrijkt. Feit is namelijk dat de katalysatortechniek voor het thuisland Italië (nog) geen grote rol speelt. Maar omdat men haar modellen bijvoorbeeld naar landen als Zwitserland en Zweden exporteert, landen waar strenge milieu-eisen voor de uitlaatgassen van auto's gelden, ligt het voor de hand dat alle benzinemodellen technisch hierop zijn aangepast. Per slot van rekening zal het goedkoper zijn aanpassingen op het technisch vlak te realiseren, dan verkopen te missen door dit niet te doen. In het achter ons liggende jaar is Nederland er als "moeilijk" exportland bijgekomen. Moeilijk in de zin van de geldende milieu-maatregelen voor automobielen en de daaraan verbonden subsidies voor schone auto's. Niet voor één gat te vangen, speelde Fiat daar snel op in door de auto's, waaronder de Panda, zoals ze ook in Zwitserland worden geleverd ook te bestemmen voor onze vaderlandse markt. Er hoefde niet iets speciaal ontwikkeld te worden, maar zo profiteert ons milieu mee zonder dat het de in een Panda geïnteresseerde consument merkbaar geld kost. Dat betekent niet dat we neerbuigend over het technisch deel van de testauto kunnen doen. Onder het motorkapje vinden we de bekende FIRE-motor, maar die is nu voorzien van moderne brandstofinjectie van het type Bosch Mono-Jetronic; centrale inspuiting dus. Een katalysator rondt het geheel dan af. Zou men alleen de katalysator hebben aangebracht, dan zou het vermogen zijn geslonken. Door ook nog injectie te gebruiken, neemt het vermogen weer net zo veel toe, dat het gelijk is aan het geen voor dit type Panda met éénlitermotor altijd heeft gegolden. Dat betekent dat bij een toerental van 5250 min-1 een vermogen van 33 kW ofwel 45 pk en een koppel van 75 Nm (bij 3250 min-1) wordt geleverd. Ten opzichte van de niet-gereinigde versie liggen de toerentallen van de maxima een fractie hoger, maar dat merk je in de praktijk niet zo.

 

 

Terug naar boven

 

Evenmin als de nu wat hogere ECE-cijfers voor het verbruik. Het scheelt tussen de 0,3 en 0,5 liter per 100 km bij 90 resp. 120 km/h, in het nadeel van de katalysator-Panda Dat moet de consument voor een schoon milieu en een niet duurdere auto maar over hebben. Eigenlijk een beetje tegen onze gewoonte in lieten we deze motorisch kleine auto een "bank-test" ondergaan. Niet om te kijken of hij een caravan zou kunnen trekken, maar vooral om te achterhalen hoe schoon schoon in dit bijzondere geval is. En om maar direct met de deur in huis te vallen: de auto is heel behoorlijk schoon. We realiseren ons eerst even dat de topsnelheid niet hoger is dan 140 km/h, zodat we een juist beeld krijgen van het deellastbereik. Van 60 tot en met 130 km/h in de hoogste (vijfde) versnelling zien we een heel geringe uitstoot aan schadelijke substanties in de uitlaatgassen. Bij 135 km/h - vlak onder de topsnelheid - schiet hij dan door onze grenswaarde heen. Met een caravan belast, die met 20 kW extra last natuurlijk veel te groot is voor de Panda, loopt het CO-gehalte al bij 65 km/h sterker op. Nog niet door de grenswaarde, maar dat komt omdat de motor het dan niet meer aankan om de gecombineerde last- en luchtweerstand te overwinnen.

En passant keken we natuurlijk wel of de auto in staat is de opgegeven kilowatten te realiseren. Een verlies op zo'n laag vermogen tikt namelijk al snel fors door. Bij een iets hoger toerental dan de fabriek opgeeft, is het verlies echter minder dan tien procent in de versnellingen één tot en met vier. Maximaal "klokten" wij 30,6 kW (41,6 pk) bij 5316 min-1.  De andere grafieken spreken geen andere taal dan we verwacht hadden. Lage maximumwaarden, maar voor het formaat auto niet tegenvallend. Zelfs het gemiddelde testverbruik is geen deceptie. Uitgaande van de fabriekscijfers is het gemiddelde, 6,2 l/100 km; wij kwamen in de praktijk uit op 6,9 l/100 km.

 

 

 

Terug naar boven

 

De vernieuwde motor veranderde verder weinig aan de bekende waarden van de Panda. De besturing is licht, direct en exact. Bij de geringe last op de voorwielen is dat niet verwonderlijk. Hij is onderstuurd en veert dank zij de omega-achteras niet zo hard en springerig meer als in het verleden. Desondanks dienen we het veergedrag als stevig, voor dit formaat auto, te omschrijven. De motor is in het deellastgebied nog redelijk stil, maar verliest die eigenschap bij hogere toerentallen. En die heb je op de snelweg nodig om je met 120 km/h in het verkeer te mengen. Al zal de

Panda daar in verhouding het minst aangetroffen worden. Windgeruis is steeds aanwezig, met de ventilatie geopend - toch al snel nodig - neemt dit behoorlijk toe. Onderin heeft de motor wat moeite tot actie over te gaan. zodat er vaker geschakeld moet worden. Over de ruitenwisser zwijgen we, met die enkele wisser en beperking in snelheden zijn we het niet eens. Evenmin als met de plaatsing van diverse knoppen en hendels voor zover die niet op de stuurkolom zitten. De stoelen in de Panda Super zijn van redelijke kwaliteit, lange personen echter hebben in deze auto niets verloren. De ruimte achterin is toereikend voor kinderen, volwassenen krijgen in de breedte problemen. De Panda is en blijft natuurlijk een smalle auto. Wanneer Fiat de Panda gaat moderniseren of vervangen, hopen we dat men overgaat op een éénsleutel-systeem; drie sleutels is toch te veel van het goede. De Panda is met name die vlotte stadsauto, die ook op de snelweg meekan, met een schone motor. Maar het is bekend dat motoren vooral in het stadsgebruik vervuilend zijn. Daar kan Fiat zich niet druk over maken, volgens de regels is het FlRE-blok schoon.

 

 

Terug naar boven

 

Bron: Kluwer Autotest 1990