Panda 100HP (2)
Start Omhoog Panda Panda (2) Panda Panda Panda 100HP (2) Panda Cross Panda 100HP Test Autoweek Test 1 Test 2 Test 3 Panda 4x4 Crashtest Vergelijkende tests

 

Fiat Panda 100 HP (2007)

 

Hete branie

SIGNALEMENT

 

merk + type

Fiat Panda 100 HP

carrosserie

5-deurs, hatchback

transmissie

6 versnellingen, handgeschakeld

jaar test uitgevoerd

2007

nieuwprijs

€ 13.995

 

 

 

Fiat heeft een traditie als het gaat om het bouwen van gepeperde versies van huis-, tuin- en keukenauto’s. Een vette sportcoupé is leuk, maar een ‘boodschappenauto’ met dikke motor en aangepast onderstel levert ook veel pret. De Fiat Panda 100HP is zo’n hete branie.

 

Om de kleine Italiaan een flinke boost te geven, heeft Fiat in de 925 kg lichte Panda een 100 pk sterke motor gemonteerd. Om een en ander in goede banen te leiden is ook het onderstel aangepast en om het allemaal te tonen zijn wat styling-ingrepen toegepast.
Het silhouet van de Panda is vrij simpel, een recht doosje met een kort neusje. Toch heeft Fiat dit strakke profiel op een leuke manier weten in te vullen en van de Panda een zeer aardige verschijning gemaakt, veel beter dan bijvoorbeeld een Opel Agila of een Kia Picanto. De standaard Panda is voor Fiat een prima basis om mee te variëren. Zo is er bijvoorbeeld de Panda 4x4, die wat hoger op de poten staat, en de Panda Cross, die helemaal het voorkomen heeft van een dikke terreinwagen, klaar om op expeditie te gaan.

 

 

Agressief
De 100HP onderscheidt zich van andere Panda’s met een uiterlijk dat doet denken aan een agressief ogende straatracer: een (optisch) grote, zwarte grille, dikke bumpers en brede banden op sportief ogend lichtmetaal, met daarachter opvallende remklauwen. Het geheel gaat schuil in wielkasten met zwarte verbreders. De onderkant van de achterbumper is zo vormgegeven dat het lijkt alsof er flink werk is gemaakt van de onderhuidse aerodynamica, maar dat is uiterlijke schijn. Om de achterkant aan de grond te houden dient alleen een klein spoilertje boven aan de achterruit, Fiat geeft als topsnelheid 185 km/h en dat is ruimschoots voldoende. Op de sprint van nul naar honderd klokt de Panda 10,2 seconden. De Panda maakt bij onze wettelijke maximumsnelheid niet al te veel toeren en dat komt het geluidsniveau in het interieur direct ten goede.

 

Sportknop
In de Panda 100HP zit op de plek van de zogenaamde Cityknop van andere Panda’s nu een toets met het opschrift ‘Sport’. Indrukken van deze knop heeft tot gevolg dat de besturing wat directer reageert en bovendien dat de motor iets scherper de bewegingen van het gaspedaal volgt.

Verwacht hier echter geen schokkende gebeurtenissen; een wereld van verschil levert de sportstand niet op.
Hoewel de Panda aan de voorkant voorzien is van een stabilisatorstang, helt de carrosserie in bochten toch beduidend over. Niet zozeer een ‘gebrek’ van het onderstel als wel van de hogere opbouw. Om de remmen aan de hogere prestaties aan te passen, monteert Fiat achterop de Panda 100HP ook schijfremmen.
Achterin zitten gaat in de Panda redelijk. Het is dan ook eigenlijk meer een mini-MPV dan een compacte hatchback.

Je hebt wat meer armslag en een betere zitpositie.
De versnellingspook zit in de Panda lekker hoog, op een console vlak tegen het dashboard aan. Helaas drukt deze console wel irritant tegen je been.

Verder beschik je in de Panda over in hoogte verstelbare gordelbevestigingen aan de B-stijl.
Het Panda-dashboard is helemaal van deze tijd. Het is opgetrokken uit stemmig grijs gekleurd hard plastic. Het instrumentarium bevat helder afleesbare klokken en meters. Met een aantal knopjes onder aan het stuur sluit Fiat helemaal aan bij de trend om steeds meer vanaf het stuur te kunnen bedienen.

Het neemt niet weg dat het stuur wat iel aanvoelt.

 

 

 

 +

• Lekker sportief karretje
• Handige gebruiksmogelijkheden
• Leuk uiterlijk

 

 

• Overhellen carrosserie in snelle bochten
• Sportknop maakt weinig verschil

 

TECHNISCHE GEGEVENS

 

Motor

brandstof

benzine

cilinders

4 in lijn

kleppen/cilnder

4

brandstofsysteem

multipoint injectie

cilinderinhoud

1368 cc

max. vermogen

74 kW/100 pk bij 6000 tpm

max. koppel

131 Nm bij 4250 tpm

Transmissie/onderstel

aandrijving

voor

transmissie

6 versnellingen, handgeschakeld

remmen voor/achter

schijven/schijven

banden

195/45R15

draaicirkel wielen

9,1 m

Maten/gewichten

lengte/breedte/hoogte

3,58 m/1,61 m/1,52 m

wielbasis

2,30 m

gewicht

950 kg

laadvermogen

415 kg

kofferruimte

206-775 l

tankinhoud

35 l

Prestaties

topsnelheid

185 km/h

acceleratie 0-100 km/u test

10,2 s (9,5 s)

acceleratie 50-80 km/u in 3/4

4,4/6,6 s

acceleratie 80-120 km/u in 4/5

9,3/12,1 s

brandstofverbruik test

9,5 l/100 km (fabrieksopgave: 6,6 l/100km)

CO2 uitstoot

154 g/km

geluidsniveau bij 100/120 km/u

70,3 dB/71,8 dB

 

 

 

 

Bron: www.autoweek.nl