Panda 4x4
Start Omhoog Panda Panda (2) Panda Panda Panda 100HP (2) Panda Cross Panda 100HP Test Autoweek Test 1 Test 2 Test 3 Panda 4x4 Crashtest Vergelijkende tests

 

Speelse terreinbikkel

 

 

PISA - Laten we eerlijk zijn, welke Nederlander zit er nu op een Panda met vierwielaandrijving te wachten? Niemand toch? Waar heb je dat her nu voor nodig, om de Sint Pietersberg te bedwingen soms? Maar daar gaat het helemaal niet om. SUV's en terreinauto's zijn sterk in opkomst, lekker stoer, vindt men. Dus waarom geen Panda 4x4, moet Fiat gedacht hebben. Zo'n dikke uitvoering, waarop je direct verliefd wordt als je hem ziet.

 

Terug naar boven

 

 

Om de Panda 4x4 ook in landen als Nederland goed te verkopen is het uiterlijk van groot belang. Hij moet goed 'smoelen', vandaar dat de 'Climbing' is ontworpen. Dat topmodel, tot volgend voorjaar de enige versie, heeft een 5,4 cm grotere bodemvrijheid (nu 16 cm geworden), dikkere bumpers, zwarte beschermingspanelen voor en achter, brede stootstrips over de zijkant, uitgebouwde wielkasten en dakrails. Kijk, daarmee heb je een robuust ogende Panda!

En achter dat stoere voorkomen gaat ook nog eens een echte terreinbikkel schuil, want dit Pandaatje heeft het nodige in z'n mars. Fiat had ter gelegenheid van deze introductie een heus off-road parcours uitgezet en dat was geen kattenpis. Maar de Panda 4x4 ragde door waterbedding en modderpad als de beste terreinreus. Geholpen door zijn lage gewicht van 980 kg, korte wielbasis van 2,30 meter, stijvere koetswerk en 185/65 Modder & Sneeuw-banden (M+S) beklommen we meerdere malen moeiteloos hellingen van 30% (27 graden), terwijl volgens Fiat zelfs 50%-klimmetjes (45 graden) mogelijk zijn.

Onvoorstelbare capaciteiten. Je hebt er hier te lande niets aan, maar het klinkt wl zo leuk op verjaardagsfeestjes. Vierwielaandrijving is in ons land dus alleen veiligheidshalve een interessante optie. Op een gladde weg verdeelt de door Fiat toegepaste 4x4-techniek de aandrijfkracht over alle wielen i.p.v. louter de voorste twee. Meer grip per vierkante centimeter bandcontact dus. Het aandrijfsysteem is eenvoudig. Bij de achteras is een visco-koppeling aangebracht.

 

Terug naar boven

 

 

Op de gewone weg worden alleen de voorwielen aangedreven, maar zodra doorslippen optreedt, gaat er razendsnel ook trekkracht naar de achterwielen en heb je dus vierwielaandrijving. Dat die aandrijfas er loopt, merk je wel aan het benzineverbruik. Fiat geeft een verbruik op dat voor de 60 pk sterke 1.2 benzineversie (nu nog de enige motorisering) 0,9 liter per 100 kilometer hger ligt. Daarmee verbruikt de Panda 4x4 1.2 volgens het boekje 1 op 15,2.

 

Terug naar boven

 

 

Volgend jaar zomer volgt er ook een uitvoering met 1.3 Multijet-dieselmotor (70 pk/145 Nm). Daaraan voorafgaand zal Fiat nog een 'uitgeklede' Panda 4x4 introduceren. Die heeft niet het leuke uiterlijk van deze Climbing-versie, maar lijkt gewoon op de voorwiel aangedreven Panda, maar dan natuurlijk wl hoger op de poten (in dat geval 5,2 cm) gezet. Bovendien arriveert er begin 2005 nog een andere 4x4, de Panda SUV. Die onderscheidt zich van de Climbing door een nog hoger geplaatste carrosserie, duotone kleurstelling, bredere banden, sperdifferentieel en ronde koplampen.

 

Terug naar boven

 

 

Prijzen voor die andere versies zijn nog niet bekend, maar Fiat hoopt deze Panda 4x4 1.2 Climbing vanaf eind oktober voor een uiterst scherpe 12.300 in de markt te zetten. De onderhandelingen met de fabriek lopen evenwel nog. De nu genoemde prijs is laag, zeker wanneer je weet dat in Duitsland evenveel betaald moet worden. En daar kennen ze geen BPM-belastingspook. Fiat Nederland verwacht volgend jaar voor de Panda 4x4-modellen zo'n 500 tot 800 liefhebbers te vinden.

 

Terug naar boven

 

 

Bron: www.autotelegraaf.nl

 

Terug naar boven