Panda 900 ie
Start Omhoog Panda 34 Panda 45 Panda 750 & 1000 Panda 1000 Sie Panda Selecta 94 Panda 900 ie Panda 1.1 Young

 

 

Fiat Panda 900 ie Young

 

Back to basic

 

 

Op de Nederlandse markt is de Panda Young nu de voordeligste aanbieding. Een kakelverse auto voor de prijs van een bescheiden tweedehandsje. Hoeveel nieuwe auto krijg je voor nog net geen

Fl. 12.OOO?

 

Wie zegt er nou dat alles steeds duurder wordt? In 1994 kostte de voordeligste Fiat Panda fl. 15.695. Nu mag hij de showroom uit voor het bescheiden bedrag van

fl. 11.995. Daarmee is hij afgetekend de goedkoopste nieuwe auto die je in ons land kunt aanschaffen.

Maar de Panda is ook een van de oudste modellen die hier geleverd wordt.

Twintig jaar gaat hij al mee. En hoe lang hij nog in productie zal blijven? Joost

mag het weten Wat wij weten is dat die kleine Fiatjes bijzonder taai kunnen zijn. Neem nou de 126, de directe afstammeling van de Fiat 500, maar op geen stukken na zo populair geworden als dit rugzakje op scooterwieltjes. Die 126 wordt tot op de dag van vandaag in Polen gebouwd en is daar het model voor de automobilist met de kleine beurs. In Italië vervult de Panda die rol. De laatste jaren was de vraag naar dit 'beertje' daar zelfs opvallend groot. Oorzaak: de Italiaanse overheid wilde oude, 'vuile' auto's van de weg halen en maakte daarom de aanschaf van een nieuwe, 'schone' wagen aantrekkelijk. Als goedkoopste nieuwe auto profiteerde de Panda behoorlijk van die maatregel.

 

 

 

Terug naar boven

 

Niet met de mode mee

Is na twintig jaar het uiterlijk van de Panda gedateerd? Nee, niet echt. Met z'n hoekige, een beetje Jeep-achtige koets heeft hij eigenlijk nooit met de mode mee gedaan. Z'n carrosserie is gewoon een toonbeeld van functionaliteit, een oplossing voor het vraagstuk: hoe schep je in een auto met heel beperkte buitenmaten zoveel mogelijk ruimte voor mensen en bagage? De windtunnel kwam er niet aan te pas. Duidelijk is dat de ontwerpers tegen het einde van de jaren zeventig hun huiswerk netjes gedaan hebben. Voorin hebben twee volwassenen geen gebrek aan plaats. Achterin kunnen in ieder geval twee kinderen mee. En ook grote mensen van Zuid-Europees formaat kunnen het op de achterbank redelijk uithouden.

Voor een autootje van nog geen 3,50 m lang kan de bagageruimte met een inhoud van 272 liter er goed mee door. Twee middelgrote koffers gaan er in elk geval in. En dan blijft er nog aardig wat plaats over voor kleinere tassen. Ga je maar met z'n tweeën op pad, dan kan er heel wat meer bagage mee. Als je de leuning en zitting vooroverklapt verandert de Panda in een soort bestelwagentje.

 

 

 

Terug naar boven

 

Opties: één

In het interieur van de Panda is het eenvoud troef. Je ziet heel wat lakwerk in dezelfde kleur als de buitenkant van de carrosserie. Dashboard en instrumentenpaneel zijn ook al heel simpel van uitvoering. Het dashboard is eigenlijk een aflegvak over de volle breedte van de auto. Het deel voor de bestuurder wordt bijna helemaal in beslag genomen door het instrumentenpaneel; een rechthoekig blok, met rechts naast de instrumenten schuiven voor de bediening van verwarming en ventilatie en een aantal druktoetsen voor verlichting, achterruitverwarming en ruiten- wisser achter.

De stoeltjes hebben weinig volume en profiel, maar zijn ondanks hun eenvoud voorzien van een vernuftige constructie. Schuif je ze naar voren, dan gaan ze tegelijk ook omhoog. Je kunt de stoelen ook naar voren klappen om achterpassagiers in- en uit te laten stappen. Simpel als hij is ontbreekt het de Panda aan allerlei zaken die we tegenwoordig heel normaal vinden. Gordels en hoofdsteunen zijn niet in hoogte te verstellen, en in het dikke centrale gedeelte van het stuur zit geen airbag. Zo'n veiligheidsvoorziening is ook niet leverbaar. Alleen aan de kant van de bestuurder vinden we een portiervak. En de Panda Young kent maar één optie: metallic lak.

 

 

 

Terug naar boven

 

Oud beestje

Het motortje van de Panda is een oud beestje, met een centrale nokkenas. Veel pit zit er niet in. Accelereren van nul naar honderd vergt zo'n twintig seconden. Souplesse moet je ook niet verwachten. Je hebt meer dan een halve minuut nodig om in de vijfde versnelling van tachtig naar honderdtwintig op te trekken. De bescheiden prestaties gaan samen met een onbescheiden geluidsproductie; bij honderdtwintig constant meer dan 76 decibel.

Hoe valt er verder met de Panda te leven? Z'n besturing is niet bekrachtigd, maar dat is bij zo'n kleine auto hoogstens tijdens het parkeren een punt. Schakelen? Doet 'ie vlot genoeg, ook al gaat het niet zo heel soepel. Weer wel soepel is de vering, die hobbels en kuilen aardig weet te verwerken, maar ook voldoende stevigheid bezit om de koets in bochten niet hinderlijk over te laten hellen. Met z'n korte wielbasis is het Fiat je soms wel wat springerig.

Ja, een lofzang op de sympathieke kleine Fiat hebben we van dit Testrapport niet kunnen maken. Maar wat mag je verwachten bij de basisuitvoering van een kleine auto die al twintig jaar op de markt is? Eigenlijk niet veel meer dan dat hij netjes met het verkeer mee kan komen en je droog en redelijk comfortabel van A naar B brengt. En dat doet de oude Panda Young voor nog geen fl. 12.000 zeker wel. 

 

 

 

 

Bron: www.autoweek.nl

 

Terug naar boven