Panda Cross
Start Omhoog Panda Panda Panda Cross Panda 100 HP Panda 4x4 Panda 4x4 (2) Panda 4x4 (3) Rijimpressie 1 Rijimpressie 2

 

 

Rijimpressie: Panda Cross is snaakse klimgeit

 

Hij ziet er maar wat stoer uit, die Fiat Panda Cross. Lekker hoog op de wielen, veel kunststof beschermingplaten, hij lijkt klaar voor een trip door de jungle. En dan zou hij nog best wel eens ver kunnen komen, want het is geen bluf-SUV.

 

 

De Fiat Panda was er al even in een vierwielaangedreven versie. Maar nu is er een uitvoering bijgekomen die veel driestere voornemens heeft dan de ‘gewone’ Panda 4x4. Opvallend contrasterende kunststof beplating op de flanken, extra aangezette kunststof omlijsting rond de koplampen en achterlichten en nog wat grotere wielen om de grondspeling verder te vergroten.
Ook op technisch gebied is er meer, want ten opzichte van de Panda 4x4 heeft de Cross ook een elektronisch te blokkeren differentieel, zodat de kracht desgewenst gelijk over de voor- en achterwielen kan worden verdeeld. Daarmee heb je het juiste gereedschap om in niet al te zwaar terrein goed uit de voeten te kunnen. Natuurlijk heeft de Panda niet de grondspeling van een echte terreinauto, maar hier werkt het lage gewicht in zijn voordeel, want hij zakt niet zo ver weg in de modder of het zand.

De Panda Cross heeft ook de motorische kracht om het in het terrein te redden, want anders dan bij de Panda 4x4 is hier geen 60 pk benzinemotor aan het werk, maar de 1,3 liter common rail turbodiesel. Die heeft 70 pk aan boord en - veel belangrijker nog - aanzienlijk meer trekkracht (145 Nm), die ook eens bij een lager toerental (1.500 toeren) beschikbaar is. Dat is precies wat je goed kunt gebruiken als je in het terrein aan het rijden bent. De krachtige en soepele dieselmotor helpt je wel over steile hellingen heen.
Maar laten we niet vergeten dat we hier in Nederland weinig hebben aan klimvermogen en terreinvaardigheid en dat de auto hier voor 99 procent op de gewone weg wordt ingezet. Maar daar doet de Panda Cross gelukkig ook uitstekend. Hij is vergeleken met een gewone Panda Diesel wel wat minder snel geworden vanwege de extra kilogrammen en de extra wrijving die de vierwielaandrijving aan de auto bijdragen, maar de auto is meer dan vlot genoeg om met het andere verkeer mee te kunnen rijden. En op de snelweg ben je beslist geen rijdende chicane. Bovendien kun je door de uitstekende manieren van de dieselmotor comfortabel kruisen tot aan de maximum snelheid van 150 km/h.
De Panda Cross lust wel een slokje meer dan de gewone Panda diesel, maar met rond de 1 op 17 blijft het allemaal acceptabel. Wel moet je even in de buidel tasten voor de aanschaf van deze auto, want 21.995 euro is een stevige prijs.

 

Specificaties: Fiat Panda Cross

 

Lengte:                                                358 cm

Breedte:                                              161 cm

Hoogte:                                               164 cm

Wielbasis:                                           231 cm

Gewicht:                                              1.090 kg

Trekgewicht:                                       900 kg

Inhoud kofferruimte:                           200 liter

Motorinhoud:                                       1.248 cm³

Brandstof:                                           diesel

Vermogen:                                          70 pk

Koppel:                                                145 Nm

Aandrijving:                                         voor en achter (permanent)

Acceleratie 0-100 km/h:                    18,0 sec

Topsnelheid:                                       150 km/h

Verbruik (fabrieksopgave):               1 op 18,8

 

 

Voor meer foto's klik hier

 

Bron: www.autovandaag.nl

 

Terug naar boven