Rijimpressie: Panda Cross is snaakse klimgeit
Hij ziet er maar wat stoer uit, die Fiat Panda
Cross. Lekker hoog op de wielen, veel kunststof beschermingplaten, hij lijkt
klaar voor een trip door de jungle. En dan zou hij nog best wel eens ver kunnen
komen, want het is geen bluf-SUV.

De
Fiat Panda was er al even in een vierwielaangedreven versie. Maar nu is er een
uitvoering bijgekomen die veel driestere voornemens heeft dan de ‘gewone’ Panda
4x4. Opvallend contrasterende kunststof beplating op de flanken, extra
aangezette kunststof omlijsting rond de koplampen en achterlichten en nog wat
grotere wielen om de grondspeling verder te vergroten.
Ook op technisch gebied is er meer, want ten opzichte van de Panda 4x4 heeft de
Cross ook een elektronisch te blokkeren differentieel, zodat de kracht
desgewenst gelijk over de voor- en achterwielen kan worden verdeeld. Daarmee heb
je het juiste gereedschap om in niet al te zwaar terrein goed uit de voeten te
kunnen. Natuurlijk heeft de Panda niet de grondspeling van een echte
terreinauto, maar hier werkt het lage gewicht in zijn voordeel, want hij zakt
niet zo ver weg in de modder of het zand.
De Panda Cross heeft ook de motorische kracht om het in het terrein te redden,
want anders dan bij de Panda 4x4 is hier geen 60 pk benzinemotor aan het werk,
maar de 1,3 liter common rail turbodiesel. Die heeft 70 pk aan boord en - veel
belangrijker nog - aanzienlijk meer trekkracht (145 Nm), die ook eens bij een
lager toerental (1.500 toeren) beschikbaar is. Dat is precies wat je goed kunt
gebruiken als je in het terrein aan het rijden bent. De krachtige en soepele
dieselmotor helpt je wel over steile hellingen heen.
Maar laten we niet vergeten dat we hier in Nederland weinig hebben aan
klimvermogen en terreinvaardigheid en dat de auto hier voor 99 procent op de
gewone weg wordt ingezet. Maar daar doet de Panda Cross gelukkig ook uitstekend.
Hij is vergeleken met een gewone Panda Diesel wel wat minder snel geworden
vanwege de extra kilogrammen en de extra wrijving die de vierwielaandrijving aan
de auto bijdragen, maar de auto is meer dan vlot genoeg om met het andere
verkeer mee te kunnen rijden. En op de snelweg ben je beslist geen rijdende
chicane. Bovendien kun je door de uitstekende manieren van de dieselmotor
comfortabel kruisen tot aan de maximum snelheid van 150 km/h.
De Panda Cross lust wel een slokje meer dan de gewone Panda diesel, maar met
rond de 1 op 17 blijft het allemaal acceptabel. Wel moet je even in de buidel
tasten voor de aanschaf van deze auto, want 21.995 euro is een stevige prijs.
Specificaties: Fiat Panda Cross
Lengte: 358 cm
Breedte: 161 cm
Hoogte: 164 cm
Wielbasis: 231 cm
Gewicht: 1.090 kg
Trekgewicht: 900 kg
Inhoud kofferruimte: 200 liter
Motorinhoud: 1.248 cm³
Brandstof: diesel
Vermogen: 70 pk
Koppel: 145 Nm
Aandrijving: voor en achter (permanent)
Acceleratie 0-100 km/h: 18,0 sec
Topsnelheid: 150 km/h
Verbruik (fabrieksopgave): 1 op 18,8

Voor
meer foto's
klik hier
Bron:
www.autovandaag.nl
Terug
naar boven
|