Panda Selecta 94
Start Omhoog Panda 34 Panda 45 Panda 750 & 1000 Panda 1000 Sie Panda Selecta 94 Panda 900 ie Panda 1.1 Young

 

 

Fiat Panda 1100 Selecta i.e.

 

Autoweektest 1994

 

 

Best (auto)maatje

De Fiat Panda heeft zo langzamerhand al heel wat terrein prijs moeten geven aan de Cinquecento. Alleen als automaat en in vierwiel aangedreven versie ondervindt de Panda van zijn broertje nog geen concurrentie.

 

Je hebt stadsautootjes, stadsautootjes en stadsautootjes. De eerste soort is handig bij het parkeren en bij het rijden in druk stadsverkeer. Vooral door de beperkte afmetingen. De tweede soort is net zo compact en handig als de eerste soort, alleen: ze hebben een automatische transmissie. Een genot in de door knullig afgestemde verkeerslichten geplaagde bebouwde kom. Remmen, gasgeven, sturen en je komt overal. Van de derde soort, de meest gecultiveerde stadsauto’s, ziet u in deze test een vertegenwoordiger. Net zo klein en makkelijk als de eerste twee en schakelen behoort eveneens tot het verleden, maar... zelfs kruipneigingen en voelbare opschakelmomenten zijn bij dit superkleintje uitgebannen. In deze optiek dus een topper onder de stadsautootjes. En dat alles door die ingenieuze traploze automatische transmissie: de CVT (Continu Variabele Transmissie). Bij Fiat heet zo’n high-tech automatische Panda de Selecta. Een ietwat gedateerd aandoend, maar nog steeds origineel stadsrakkertje. Wat de transmissie betreft is de CVT het beste dat je jezelf kunt toewensen als je veel in de stad rondhobbelt. Starten doet het automaatje alleen als de hendel van de automaat in ’P’ staat, voor parkeerstand. Dat is een logische voorziening. De hendel laat zich licht naar de stand D manoeuvreren. Bij een ’gewone’ automaat zet de auto zich dan vervolgens in beweging en moet je als bestuurder je rechtervoet op het rempedaal planten om de auto ’stil’ te houden. Dat heet de kruipneiging. In de Panda niets van dat alles. Pas als je gas geeft, gaat de auto vooruit. Ook bij het remmen wint de traploze automaat het van de reguliere constructie. Je hebt simpelweg minder pedaalkracht nodig, want de remmende werking van de motor is groter bij gas loslaten dan bij een gewone automaat. Daar blijft het niet bij. Want de Panda Selecta heeft ook een ’lage’ Ds-stand op het display van de automaat. Dat is een stand waarbij op de motor geremd kan worden. Noodzaak bij een afdaling van een berg van tweede, eerste of buitencategorie. Ook hierover geen klachten. Bij het optrekken tot 100 km/h is de Panda niet echt een vlotterik. Kijk het acceleratiecijfer er maar op na. Maar... je lacht je rot bij de klassieke stoplichtsprint. In één vloeiende beweging, met een naaimachinegeluidje op de achtergrond, versnelt de Fiat vlot tot snelheden boven het wettelijk maximum in de bebouwde kom. Menig handgeschakelde collega wordt daardoor onplezierig verrast! Bere-enthousiast zijn we dan ook over deze versnellingsbak.

 

Terug naar boven

 

Da’s pas kicken
De Fiat Panda is voorzien van een plezierige, dwars voorin gemonteerde motor. De viercilinder kan het werk goed aan. Hij is behoorlijk krachtig, aangenaam stil en gaat ook nog eens zuinig om met de brandstof. Het gaat te ver om de automatische Panda een stille auto te noemen. Maar de klankkleur van het motorgeluid is best aangenaam. Je merkt gewoon dat de krachtbron zijn werk relaxed verzet. Als we naar het interieur kijken, dan oogt de Panda binnenin nog altijd spartaans. Geeft niets, zo is de auto ook bedoeld. De Panda stamt nog van vóór de jongste veiligheidsrage en moet het dus bijvoorbeeld doen zonder balken in de portiertjes en meer van die dingen. De afwerking van de Panda gaat wel. Beter dan de allereerste Panda’s, maar nog niet optimaal. De bedieningshendels aan het stuur en de knopjes kunnen ook degelijker. Het uitzicht rondom, een belangrijk aspect voor een stadsracer, is goed. Eén voorruitwisser vinden we overigens niet toereikend. Het bereiken van de achterbank is in de driedeurs Panda een eenvoudige zaak. Toch kun je niet spreken van een volwaardige vierpersoons auto. Weliswaar kun je best wat bagage kwijt en is het voorin geen armoe, maar achterin houdt het niet over. De zetels zijn overigens goed. Veercomfort is in de Panda ver te zoeken. Elke oneffenheid wordt keihard doorgegeven aan de inzittenden. Toch is deze Italiaan een goed compromis. Het redelijk stille interieur, een vlot viercilindermotortje en een net zo fijne bak vormen een goede compensatie voor het minder succesvolle weggedrag. En bovendien is de Selecta best aantrekkelijk geprijsd.

 

 

 

+

-

Relatief vlot
Prima transmissie
Flinke bagageruimte
Weggedrag kan beter
Spartaans interieur

 

 

Bron: www.autoweek.nl

 

 

Terug naar boven