Rij-impressie
Start Omhoog Leukste auto Klassieker? Einde Panda Rij-impressie Nieuwe motor

 

Fiat Panda 1.1 Fire
 

Geinig voor weinig

Vorig jaar dachten we dat het toch echt afgelopen was met de kleine Panda van Fiat. Toch bleef ie maar hardnekkig aanwezig in de prijslijsten en nu krijgt ie zelfs een nieuwe motor en versnellingsbak. Nog leuker en nog steeds spotgoedkoop!

 

 

Kunt u zich nog herinneren wanneer de Poolse vakbondsleider Lech Walesa de Lenin-werf in Gdansk platlegde? U moet er vast even naar graven in het geheugen; het is dan ook al weer even geleden. 1980 Om precies te zijn en dat is ook het jaar dat Fiat zijn Panda presenteerde. We kunnen dan ook met recht van een oudgediende spreken die dit jaar dus zijn eenentwintigste verjaardag viert. De eigenwijze Panda krijgt als cadeau een nieuwe motor en bak. Nou ja, nieuw, dat is niet het juiste woord. De 1,1-liter FIRE-motor die Fiat in de hoekige snuit lepelt

 

 

deed al eens dienst in de automatische Panda Selecta en de 4x4-versie. Nog weer veel eerder had je de Panda 750 en 1000 die ook werden aangedreven door zon moderne FIRE-motor. De laatste jaren werd de Panda aangedreven door een stokoud motortje met bijbehorende beroerde versnellingsbak. Het was dezelfde combinatie die ook dienst deed in de eenvoudiger versies van de Cinquecento en de Seicento. De laatste heeft nu ook alleen nog maar deze 1,1-liter FIRE-motor en de Panda is nu ook overstag.

 

Terug naar boven

 

Krachtsexplosie

Dat nieuwe machientje beschikt over fors meer pit: 54 paardenkrachten in plaats van een schamele 39. Dik dertig procent meer vermogen dus en het koppel steeg van 65 naar 88 Nm. Hoewel Fiat meldt dat deze Panda slechts vijf km/h harder loopt nu 140 tegenover 135 voor de oude voelt ie beslist veel vlotter aan. Het gaat door de grotere trekkracht allemaal gemakkelijker en eenmaal op snelheid valt het motorgerucht erg mee. Een ander

 

 

genot is de veel betere versnellingsbak die er voor zorgt dat de Panda voortaan fatsoenlijk schakelt; konden we van de vorige bepaald niet zeggen. Een enorme verbetering, die harttransplantatie voor Fiats sympathieke beertje.
Buitengewoon prettig is de vlijmscherpe prijsstelling: met f 13.295 is de Panda riant de goedkoopste nieuwe auto van ons land. Wat krijg je verder voor dat geld? Om te beginnen een eigenwijs hoekig karakterbakkie waar zelfs vier volwassenen op een heel acceptabele manier in passen. Het interieurtje is uiterst eenvoudig uitgevoerd met nog steeds die schuifbare asbak. Niet zeuren om dagteller, toerenteller, airbags of airco; dit is een Panda en die heeft dat gewoon niet. De luxere en behoorlijk prijziger Hobby - f 16.895 - heeft wel elektrische ramen, centrale vergrendeling en getint glas. De Panda biedt voldoende rijcomfort, maar hoogstaande rij-eigenschappen moet je niet van hem verwachten. Gewoon rustig de bocht door, want anders onderstuurt de Panda als een gek. De zit is typisch Italiaans met licht opgetrokken benen. Geen hoogvlieger in dynamisch opzicht, zon Panda, maar daar is ie ook niet voor gemaakt. Basic vervoer voor heel weinig geld, daar is de Panda berensterk in.

 

Bron: www.autoweek.nl

 

 

Terug naar boven