Test 3
Start Omhoog Panda Panda (2) Panda Panda Panda 100HP (2) Panda Cross Panda 100HP Test Autoweek Test 1 Test 2 Test 3 Panda 4x4 Crashtest Vergelijkende tests

 

Fiat Panda

 

Bijna had hij Gingo geheten, in een poging om de band te verbreken met de eerste Panda. Maar toen protesteerde Renault. De gelijkenis met "Twlngo" lag nogal gevoelig. Flat heeft dan een streep getrokken door Gingo en toverde de naam Panda opnieuw tevoorschijn. Maar Renault bewees de Turijnse constructeur indirect misschien wel een dienst. De naam van dat buitengewoon aardige diertje, dat dient als symbool voor een natuur- en dierenbeschermingsfonds, paste namelijk perfect bij het goedige en pretentieloze imago van de Panda van de eerste generatie.

 

 

 

Terug naar boven

 

Bovendien kent iedereen in Europa hem, en die sympathie zal automatisch afstralen op de Panda van de tweede generatie.

En hij zal het nodig hebben, want zijn taak is niet licht. De Panda II heeft als doel de verkoopcijfers opnieuw te doen stijgen. Winst maken is daarbij minder belangrijk, want uiteraard zijn in het segment van de kleine stadsauto's de winstmarges niet zo groot. Maar laat één ding meteen duidelijk zijn: de Panda is niet van plan om te teren op het succes van zijn voorganger. Het eenvoudige wagentje met een wispelturige afwerking en minimale uitrusting behoort definitief tot het verleden. Vandaag eist de klant kwaliteit, veiligheid, comfort en natuurlijk lage prijzen. En de klant Is koning.

 

Mini-suv

Bij de eerste oogopslag is te zien dat de nieuwe Panda de uitdagende toer opgaat. Hij ziet er wat uit als een mini-SUV, het meest trendy autoconcept van dit moment. Vooral In het hoogste uitrustingsniveau, Emotion. Dakrails, aluminium velgen, mistlampen: hij heeft het allemaal standaard. Dit is totaal iets anders dan de sobere Panda I. De nieuweling is groter (3,54 meter tegenover 3,43), breder en vooral 11 centimeter hoger (1,54 meter tegenover 1,43), maar hij is ook veel imposanter. Zijn afmetingen brengen hem in de buurt van de Opel Agila en de Suzuki Wagon R, die zijn voornaamste concurrenten zullen zijn. Tegen het einde van 2004 zal er zelfs een echt gamma zijn, waaronder twee varianten met vierwielaandrijving, een sportieve versie van 100 pk, die de prestigieuze (en soms misbruikte) naam Abarth zal krijgen, en een erg ludieke cabrio.

De kloostercel van de oude Panda wordt opgevolgd door een verzorgd en warm interieur waarin heldere kleuren overheersen. Aan opbergruimte geen gebrek en de stoffen bekleding geeft een goede kwaliteitsindruk. Het geheel ziet er goed uit. En die indruk wordt bevestigd door de materiaalkeuze voor het dashboard. Maar laten we ons niet laten gaan door vroegtijdig enthousiasme en in gedachte houden dat de wagens die wij ter beschikking gehad hebben, topversies waren. We kunnen alleen maar hopen dat hetzelfde geldt voor de basismodellen.

 

 

 

Terub naar boven

 

Goed uitgerust

Maar de echte verrassing is precies de uitrusting van de Emotion. Bij de hierboven

genoemde standaarduitrusting komt nog een automatische airco (een uitrustingselement dat tot op heden zijn weg nog niet gevonden had naar de kleine stadsautootjes), een radio met cd-speler, een boordcomputer en een vertrekhulp voor op hellingen (Hili Holder), die op dit moment erg "in" is. Als optie kan daaraan nog ESP toegevoegd worden, voor 800 euro. Andere interessante opties zijn een dubbel glazen dak, dat Skydome heet en veel licht laat binnenvallen in het interieur. Bovendien kan het voorste deel ervan elektrisch openschuiven. Het dak wordt aangeboden voor de redelijke prijs van 800 euro.

Toch zijn er enkele manco’s. Sommige daarvan zijn vergeeflijk, zoals het ontbreken van elektrische zijruiten achteraan of van een handgreep voor de voorste passagier. Andere zijn wat erger, zoals de zijdelingse airbags of de derde gordel achterin die alleen als optie geleverd worden. Besparingswoede is niet voor alles een excuus, hoewel we moeten toegeven dat 10.950 euro een concurrerende prijs is voor een auto die zo goed uitgerust is als deze Emotion-uitvoerlng. De basis-Panda's zijn uiteraard minder goed bedeeld, en dan vooral de Active, die alleen beschikbaar Is met de 1.1-motor en alleen over het hoogstnodige beschikt. Daardoor kan hij wel uitpakken met een basisprijs van 8.100 euro, en dat is niet veel meer dan de oude Panda Hobby, die 6.550 euro kostte met een uitrusting die herleid was tot het uiterste minimum.

 

 

 

Terug naar boven

 

Ruim... voorin

Wat binnenruimte betreft, moeten we gezien de afmetingen van de Panda inschikkelijk zijn. Over de voorste plaatsen hebben we geen enkele commentaar. De inzittenden zitten comfortabel, zowel In de breedte als wat hoofdruimte betreft. De bestuurder krijgt een voetsteun en een in de hoogte verstelbare stoel, en ook het stuur is verstelbaar, maar alleen In de hoogte. De achterpassagiers worden niet zo verwend. De deuren gaan niet ver genoeg open, de knieruimte is niet meer dan krap en lange mensen zullen niet voldoende hoofdruimte hebben, zelfs als de wagen geen Skydome-dak heeft. Maar achter in de Panda zullen natuurlijk vaker schoolkinderen plaatsnemen dan professionele basketspelers.

De koffer is makkelijk toegankelijk en kan zelfs op afstand vergrendeld worden, maar hij is slechts 206 liter klein: een ontgoocheling. Gelukkig biedt de Panda voor 250 euro een geheim wapen aan, dat hij heeft afgekeken van de Twingo: een verschuifbare achterbank. Net als bij de Renault kan die vanuit de koffer of vanuit het interieur verplaatst worden, doormiddel van een hendel op de voorzijde van de stoel. Het koffervolume stijgt zo tot 236 liter, maar anders dan bij de Twingo kunnen de achterste plaatsen dan niet meer gebruikt worden. Als je grote voorwerpen wil vervoeren, kan je altijd nog de achterste rugleuning neerklappen, maar de zitting, die uit één geheel bestaat, blijft vast. Het maximale volume waarover je dan beschikt, bedraagt slechts 775 liter. Een manco dat niet verantwoord kan worden door besparingsredenen.

 

 

Terug naar boven

 

Oude bekende

De Panda is bij de dealers beschikbaar sinds 12 september, maar is in het begin alleen verkrijgbaar in twee benzineversies. Die zouden overigens het grootste deel van de verkopen voor hun rekening moeten nemen. Bij Fiat rekent men op een percentage van 70 tot 85 procent: heel wat anders dan de verhouding in andere marktsegmenten dus. De twee benzinemotoren zijn oude bekende. Het zijn de motoren van de Fire-generatie, die het succes van de Fiats en Lancia's met een kleine cilinderinhoud van de Turijnse groep hebben gemaakt en nog maken.

Wij reden met de 1.2 van 60 pk, die alleen beschikbaar is met de twee hoogste uitrustingsniveaus. Die stond al bekend om zijn zuinigheid, maar werd onlangs vernieuwd om zijn verbruik nog te meer verminderen (gewijzigde injectie, nieuwe inlaatbuizen, nieuwe nokkenasprofielen). Fiat geeft een gemengd verbruik op van 5,6 l/100 km: niet slecht voor een auto die 840 kilogram weegt, of 150 meer dan de vorige Panda, die wat meer basic was. Dat moeten we dus eens nagaan in normale verkeersomstandigheden.

Alle kwaliteiten van deze uitstekende motor komen onmiddellijk naar boven: een stille en trillingvrije werking en gewilligheid bij lage toeren. Maar de zoektocht naar een laag verbruik heeft de technici van Fiat ertoe gebracht om de overbrengingsverhoudingen overdreven te verlengen. Op bergachtig terrein mag je dan ook niet aarzelen om de versnellingspook aan te spreken. Dat is overigens geen zware klus, want de pook in het midden van het

dashboard ligt goed binnen handbereik van de bestuurder en schakelt erg aangenaam. Begin volgend jaar zal als optie een gerobotiseerde Dualogic-bak aangeboden worden op de 1.2.

 

 

 

Terug naar boven

 

Goed nieuws

Natuurlijk is de Panda geen kilometervreter, maar de autoweg schrikt hem niet af. En hij ontmoedigt ook zijn inzittenden niet. Wie nog de ondraaglijke reacties van de ophanging van de Panda I in gedachte heeft, zal verheugd zijn te vernemen dat de nieuwe generatie wat water bij de wijn heeft gedaan, hoewel hij redelijk droog reageert op elkaar opvolgende oneffenheden. Ander goed nieuws: ook de remmen - schijven vooraan en trommels achteraan - gingen er een heel stuk op vooruit en laten zich vooral veel aangenamer bedienen. Het rempedaal voelt nu onberispelijk aan. Nog een goed punt: ABS en EBD zijn standaard gemonteerd op de Dynamlc en de Emotion.

Maar de Panda 1.2 voelt zich het beste thuis in en om de stad. Het soepele en zachte motorkarakter doet er wonderen, net als de elektrische stuurbekrachtiging, met twee werkingsstanden. Met de City-stand, die geactiveerd wordt via een knop op het dashboard, wordt het stuur overbekrachtigd, wat parkeren vergemakkelijkt. Als de bestuurder vergeet om die City-stand uit te schakelen, gebeurt dat automatisch zodra de wagen sneller dan 35 km/h rijdt.

Met deze Panda heeft Fiat een sympathiek wagentje in huis, dat aangenaam is in het dagelijkse gebruik en vertrouwen inboezemt. Dat is al veel. Maar uiteraard hangt het overleven van Fiat niet alleen van dit model af. Toch zou het succes van een dergelijke wagen symbolisch kunnen zijn en zou het aantonen dat Fiat zijn oorspronkelijke roeping heeft teruggevonden: populaire, handige en goedkope, maar toch kwalitatief goede wagentjes maken. Misschien is dit het begin van het herstel.

 

 

 

Bron: www.automagazine.be

 

Terug naar boven