Test Autoweek
Start Omhoog Panda Panda (2) Panda Panda Panda 100HP (2) Panda Cross Panda 100HP Test Autoweek Test 1 Test 2 Test 3 Panda 4x4 Crashtest Vergelijkende tests

 

 

Fiat Panda 1.2 Dynamic (2004)

 


t Is weer lachen!

 

De troeven van de Panda zijn zn vrolijke voorkomen, het frisse interieur, het fraaie dashboard en het comfort. Fiat zet met de Panda een vlijmscherpe aanbieding neer, die het vaandel van de oude Panda met gerust hart kan overnemen.

    

Dat de kleine Italiaan voor een frisse wind zorgt, is direct duidelijk als je m in het echt ziet: het karretje straalt een jeugdige onbevangenheid uit en hij onderscheidt zich daarnaast meteen als een karakterbakkie. Er is veel aandacht besteed aan het design. De Panda heeft een surplus aan opmerkelijke details, waarbij het vierkante derde zijruitje en de grote achterlichten de meeste aandacht opeisen. Afhankelijk van de uitvoering dragen zaken als dakrails, lichtmetalen wielen, mistlampen, in kleur gespoten bumpers en n glazen schuifdak bij aan t karakter van de Panda. Hoe je het ook wendt of keert, we kunnen niet anders zeggen dan dat de eigenwijze Panda er gewoon goed uitziet.
De inhoud van de bagageruimte is goed voor een paar tassen en wie serieus wil gaan  inladen, zal de achterbank moeten offeren. Wij zouden 145 extra betalen voor een deelbare achterbank; veel praktischer. Met alles plat ontstaat er een laadruim van 775 liter.
Als volwassene zit je achterin niet riant. Je moet je knien echt naast de voorstoel kwijt, want anders duw je in de ruggen van de mensen voorin. Maar je kunt het er wel n tijdje volhouden. Voorin heb je een soort commandopost voor je neus: de middenconsole is n massief gedeelte, waar je via de audio-installatie, de gestileerde luchtroosters, de druk- en draaiknoppen voor onder meer de ventilatie en de bediening voor de zijruiten terechtkomt bij de pook, die prominent omhoogsteekt.
Achter het prettig dikke stuurwiel een serieuze meterkast mt toerenteller. Samen met de vrolijke kleuren van het meubilair heerst er een aangename ambiance in de Panda. De materialen voelen prettig aan en de afwerking is ok. Los spul kun je op diverse plekken kwijt; er zijn twee bekerhouders en het dashboardkastje heeft een klep. Kortom: dik voor elkaar daar binnen in de kleine Italiaan.

 
Terug naar boven

 

 

Stevige bries
Op de dag dat we de metingen verrichten, staat er een bijzonder stevige bries, die nze metingen nogal benvloedt. Met het windje in de rug valt het allemaal wel mee, maar op de terugweg neemt de tussensprint van 80 naar 120 km/h bijna gevaarlijke vormen aan: in 5 ben je dan zomaar n halve minuut kwijt. We moesten op de snelweg regelmatig terug naar 4 om een inhaalactie succesvol af te ronden.
Een hinderlijke eigenschap van de motor is dat wanneer je de koppeling intrapt het toerental even blijft hangen voordat de teller terugduikt. Dit schijnt iets in het motormanagement te zijn dat je voor lief moet nemen. Het hoge pookje laat zich met het grootste gemak bedienen, maar erg veel gevoel met wat er in de bak gebeurt, heb je niet. Fiat monteert ook een zogenaamde City-knop op het dashboard. Activeer je die, dan draait het stuurwiel bijna belachelijk licht handig voor mensen die moeite hebben met inparkeren, maar eigenlijk overbodig. De Fiat laat zich namelijk ook znder Cityknop zeer licht sturen.
Het comfortabele veerkarakter werkt in bochten in zn nadeel: hij helt stevig over. Een groot pluspunt voor de Panda is de relatieve rust aan boord. Voor de 9.695 die de Panda kost, krijg je standaard ABS, een boordcomputer, een toerenteller, een verstelbaar stuur en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Veel waar voor je geld dus, die Panda.

 

Terug naar boven

 

Plus

Vlotte verschijning
Stil vanbinnen
Waar voor je geld

 

Min

Overhellen carrosserie
Onrustige motor
Niet echt snel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron: www.autoweek.nl

 

Terug naar boven